torsdag 8 januari 2015

Islam

Fanatiska muslimer ställer till med mycket elände i världen i dag. Många verkar tro att det bara är ett litet fåtal socialt missanpassade smågangsters i trista förorter som blir radikala extremister. Så är det inte. I Saudiarabien och Iran är det muslimska fanatiker som har den politiska makten, och i Afghanistan, Syrien, Irak, Libyen, Nigeria, Mali och Pakistan, kämpar andra rabiata fanatiker för att komma över makten, så att de också ska kunna bygga upp islamistiska förtryckarstater. De utför fruktansvärda terrordåd dagligen, där oskyldiga civila lemlästas eller får sätta livet till.

Jag har träffat många muslimer genom åren som jag har känt djup respekt för. Jag har också haft många goda vänner som har trott på astrologi och UFOn. Jag hänger inte upp mig på om folk är vidskepliga och har knäppa idéer. Skrock och religioner är ofarliga så länge ingen tar dem på allvar. Nej, problemen kommer med övertygelse. Ju starkare övertygelse, desto större problem. Jag säger nej till både religiösa och politiska övertygelser. Jag säger nej till fundamentalistisk Islam, fundamentalistisk kristendom, nyliberalism och högerextremism.

https://www.youtube.com/watch?v=bV710c1dgpU#t=296

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade